Ikea verlaagt in België de prijzen van 2.600 producten, een kwart van het totale gamma. Dat kan de retailer doen dankzij de gedaalde grondstofkosten en hogere efficiëntie.
Investering van 48 miljoen
De woonwarenhuisketen kondigde al eerder globale prijsverlagingen aan, maar maakte ze nog niet concreet. Nu geeft België het voorbeeld: in een recent interview met RetailDetail zei retailtopman Tolga Öncü van Ikea-winkelholding Ingka dat het bedrijf het als zijn verantwoordelijkheid ziet om de prijzen te verlagen wanneer mogelijk. De zuinige en kostgerichte filosofie van Ikea geeft de keten nu immers een competitief voordeel.
Ikea zegt “consequent te werken aan het efficiënter maken van haar processen en te profiteren van lagere kosten voor transport en grondstoffen”, waardoor het bedrijf de prijzen nu kan verlagen. In België wijst de keten op recente innovaties, zoals de bekroonde magazijndrones, en verlaagde transportkosten. De retailer zegt ook te hebben geïnvesteerd in trainingen voor de medewerkers en efficiëntere winkels.
De prijsverlagingen betekenen niettemin een investering van 48 miljoen euro voor België alleen. Het zijn vooral de meest populaire en goedkope producten die in prijs verlagen. Leden van Ikea Family zullen ook twee euro minder betalen als ze online bestellingen in de winkel ophalen. In september 2023 kondigde Ikea België al een prijsverlaging aan voor ruim 750 producten, toen goed voor een investering van 29 miljoen euro.