De vijfde Art Event collectie van IKEA staat dit jaar in het teken van de tapijtkunst. Voor de verkoop van de tapijten maakt het woonwarenhuis gebruik van hersentechnologie: enkel wie voldoende positief geëmotioneerd wordt door een tapijt, zal de mogelijkheid krijgen om het te kopen.
Hersenactiviteit meten
De Art Event collectie, die aan zijn vijfde editie toe is, wil moderne kunst bereikbaar en betaalbaar maken voor iedereen. Dit jaar bestaat de nieuwe collectie uit acht handgemaakte tapijten van hedendaagse kunstenaars als Virgil Abloh, Craig Green en Filip Pagowski.
De collectie is evenwel zeer beperkt in aantal en zeer gegeerd: in België zullen er slechts 109 tapijten beschikbaar zijn. Om te vermijden dat de tapijten enkel gekocht worden om ze nadien met winst door te verkopen op sites als eBay, heeft IKEA een originele oplossing bedacht. Het woonwarenhuis zal hersentechnologie gebruiken om te bepalen wie de echte kunstliefhebbers zijn: door via een headset de hersenactiviteit te meten, zal IKEA kunnen ‘zien’ wie echt door een kunstwerk geraakt wordt. Enkel dan zal je het tapijt ook kunnen aankopen.
Wie een tapijt wil kopen, kan vanaf 7 tot 11 mei terecht in de IKEA-vestiging in Anderlecht. De prijzen van de tapijten variëren van 149 euro tot 399 euro.