Na 70 jaar stopt Ikea met de publicatie van zijn papieren catalogus. “Tijden veranderen”, stelt het bedrijf, dat spreekt van een “emotioneel maar rationeel besluit”.
Digitalisering
De beslissing om afscheid te nemen van de iconische catalogus hangt nauw samen met de digitale transformatie van het bedrijf de voorbije jaren. Vorig jaar steeg de online verkoop van de meubelgigant met 45%. De website Ikea.com verwelkomde meer dan 4 miljard bezoekers. “Zowel de mediaconsumptie als het klantengedrag zijn grondig gewijzigd”, zegt Konrad Grüss, Managing Director van Inter IKEA Systems. “De catalogus is steeds minder belangrijk geworden.”
De catalogus kende zijn hoogtepunt in 2016, toen meer dan 200 miljoen exemplaren in 32 talen in meer dan 50 landen werden verdeeld. Het allereerste exemplaar werd door oprichter Ingvar Kamprad samengesteld in 1951. Die catalogus telde 68 bladzijden en was uitsluitend in het Zweeds beschikbaar.
Dit jaar werd de catalogus nog gedrukt op 40 miljoen stuks. In augustus meldde Het Laatste Nieuws nog dat het boekje niet langer automatisch in de Belgische brievenbussen zou vallen. Op aanvraag en in de winkels zouden ze wel beschikbaar blijven. In Nederland werd die bedeling al een jaar eerder afgeschaft.