Ikea heeft dit jaar als thema voeding en dus wordt er heel wat aandacht besteed aan het aanbod dat in de winkels te vinden is, maar ook de infrastructuur wordt aangepakt. Zo krijgen alle restaurants van de Belgische winkels een opfrisbeurt.
Vegetarische balletjes zijn een succes
In Ikea Gent opende daarnaast ook al een koffiebar op 19 mei. De bar gebruikt bovendien enkel Ikea-koffie die UTZ-gecertificeerd is. “Het doel van de koffiebar is om onze klanten een gezellig moment van samenzijn aan te bieden, met een kopje koffie en een gebakje erbij. Bovendien maakt het deel uit van de Zweedse identiteit van Ikea: Fika (koffiepauze) is een traditie in Zweden”, zegt Food Manager Merlijn Crébolder.
Ikea lanceerde eerder ook al een aantal vegetarische producten voor zijn voedingsassortiment. Zo kwam er een vegetarische variant van de wereldvermaarde Zweedse balletjes. Ongeveer 11 procent van de verkochte balletjes in de restaurants is sinds april vegetarisch en in de Zweedse shop werden er ook nog eens bijna 30.000 zakken vegetarische balletjes verkocht. Om verder in te springen op dat succes komt er ook een vegetarisch alternatief voor de hotdogs die worden verkocht in de Bistro.
Niet elk nieuw product is evenwel een succes. Zo verving Ikea alle frisdrank in de drankfonteinen door suikerwater, dat 50 procent minder suiker bevat en enkel natuurlijke aroma’s en kleurstoffen. Die drankjes slaan momenteel echter niet zo goed aan.