Ikea huurt voor het eerst een winkel in een overdekt winkelcentrum. In Mumbai bouwt de Zweedse woongigant geen eigen warenhuis, maar wil het dichterbij de Indische consument komen.
Voorzichtig naar Indische hoofdstad
De tijd van ‘big box’-retail lijkt voorbij, zelfs voor gigant Ikea. Na de opening van pop-upwinkels en kleinere stadswinkels in verschillende binnensteden vestigt de interieurketen zich nu voor het eerst ook in een pand in een bestaand winkelcentrum.
Ikea zou volgens The Economic Times India in gesprek zijn met de R City Mall in de stadsrand van Mumbai, om er een winkel van twee verdiepingen te openen. Volgens interne bronnen is er sprake van een huurcontract van vijf jaar, met de mogelijkheid om nog vijf jaar te verlengen.
Mogelijk wil de Zweedse meubelproducent het op die manier voorzichtig aanpakken op de duurste vastgoedmarkt van het land. Ikea is pas sinds augustus vorig jaar actief in India en heeft er momenteel amper één fysieke vestiging. Sinds deze zomer is er ook een webshop en de keten plant binnenkort nog drie winkelopeningen, waaronder dus in Mumbai.
Eigen winkelcentra in China
De keuze voor een winkelcentrum is ongewoon, maar toch wordt het niet de eerste keer dat een Ikea-winkel in een overdekte ‘mall’ te vinden is. In China heeft de Ikea-groep namelijk zelf drie eigen winkelcentra gebouwd onder de merknaam Livat.
Nog minstens drie winkelcentra staan er in de steigers, waaronder een megaproject van 430.000 m² en een kostprijs van een miljard euro dat over drie jaar open moet kunnen. In die winkelcentra vestigt de groep, naast andere retailmerken, steeds een eigen woonwarenhuis. De nieuwigheid in Mumbai is dus vooral dat Ikea ‘maar’ een gewone huurder wordt.