Ikea overweegt de lancering van een online verkoopplatform dat niet alleen meubels van de Zweedse woonketen zal aanbieden, maar ook van concurrenten. Zo’n marktplaats zou zich spiegelen aan voorbeelden als Alibaba en Zalando.
Grote kansen
Het bedrijf gaat zeer binnenkort testen of het zijn producten kan verkopen via grote webwinkels, vertelt Torbjörn Lööf, de CEO van moederbedrijf Inter Ikea, aan de Financial Times. Gesprekken met partners hebben langer geduurd dan verwacht, maar de lancering zou voor binnenkort zijn. De topman wil nog geen naam onthullen, maar het wordt wellicht niet Amazon. Misschien wel Alibaba’s Tmall: “Dat is een shop-in-shop model, meer iets als een winkelcentrum.”
Tegelijk bekijkt het bedrijf ook of het zelf een wereldwijd platform kan opzetten. De CEO denkt aan een model dat zich tussen de eigen Ikea website bevindt en de grote webwinkels die haast alles verkopen: “Waar liggen de kansen tussen de dominante, grote, wereldwijde platformen en de bedrijfswebsite? Ik denk dat er veel opportuniteiten zijn. Zoals Zalando: ze zijn een soort platform voor mode en kleding. Ik denk dat het een heel interessant gebied is om te verkennen.”
Momenteel is Ikea nog niet in gesprek met concurrenten, maar topman Lööf wil graag betrokken worden bij de mogelijkheid van een wereldwijd verkoopplatform. “Je wil toch je eigen lot in handen hebben. De komende vijf à tien jaar zullen we zo’n platform zien ontwikkelen”, meent hij. De denkpiste kadert in de ingrijpende strategische koerswijziging die de woonketen momenteel doorvoert. Het bedrijf test nieuwe concepten, zoals e-commerce, het leasen van meubilair en het openen van kleinere stadswinkels.