Op het Mobile World Congress heeft Ikea in samenwerking met Accenture zijn winkelconcept van de toekomst gepresenteerd. Opvallend: het is een kleine binnenstadwinkel, met – uiteraard – veel technologie.
Hele catalogus in een kleine ruimte
In de demowinkel van de toekomst van Ikea krijgen klanten de hele catalogus van de woonketen te zien, maar dan virtueel. De Zweedse meubelretailer steunt op augmented reality om een digitale beleving te creëren in de fysieke wereld.
Het nog fictieve verkooppunt is “een nieuw winkelconcept voor de binnenstad”, legt Gonzalo Marcos van het Accenture-team Hybrid Spaces uit. “Het gaat om kleinere winkels waar we nieuwe ervaringen moeten creëren en die IKEA helpen om zijn hele catalogus in een beperktere ruimte te tonen.” De wanden van de winkel doen dienst als schermen, waar informatie over producten op wordt geprojecteerd, terwijl het bekende Ikea-potloodje als een scanner werkt. Het is immers uitgerust met RFID-technologie, waardoor je een productlabel alleen maar hoeft aan te tikken met het potlood om het aan je winkelmandje toe te voegen.
Scannen en afrekenen met het toverpotloodje
Bij sommige producten kunnen shoppers met het ‘toverpotloodje’ nog andere kleuren of patronen tevoorschijn toveren, die er dan op het object worden geprojecteerd. In de rekken van de futuristische winkel zitten namelijk sensoren verstopt die de signalen van het potlood opvangen. Afrekenen doe je in de Ikea-stadswinkel van de toekomst dan weer door je potlood uiteindelijk te scannen voor een – onbemande – kassat met aanraakscherm. Je bestelling wordt zo geplaatst voor afhaling of thuislevering.
Een concrete uitrol van het concept is (nog) niet voorzien: deze presentatie diende louter als voorbeeld op de technologiebeurs Mobile World Congress. Accenture wil zo in eerste instantie tonen wat er allemaal mogelijk is in retail. Wel zouden Ikea en Accenture in het Spaanse Sevilla binnenkort samen een demo van een keuken lanceren waar op de wanden ook productinformatie wordt geprojecteerd.