De Zweedse meubelreus Ikea is begonnen met de verkoop van zijn artikelen via Alibaba’s Chinese e-commerceplatform Tmall. Het is de eerste keer in zijn 77-jarige geschiedenis dat de Zweden verkopen via een derde partij.
Multimerkenplatform
Ikea wil via Tmall vooral meer shoppers bereiken: meer dan elders hebben shoppers in China een duidelijke voorkeur voor multimerkenplatforms. Bovendien heeft de woonwinkelketen eind januari al zijn dertig vestigingen in het Aziatische land tijdelijk gesloten, ten gevolge van de coronacrisis.
Ikea beschouwt zijn virtuele winkel op Tmall – een test van zes maanden in de provincies aan de oostkust – als een aanvulling op zijn eigen winkels, de webshop en de app. “We zien dit als een goede gelegenheid om voor veel meer mensen in China toegankelijk te worden, vooral in het licht van hoe de Chinese digitale omgeving eruitziet”, vertelde hoofd retail Tolga Oncu aan Reuters. “We testen dit om te zien hoe dit ons merk, onze eigen winkels en e-commerce beïnvloedt en of we nieuwe segmenten bereiken… en natuurlijk ook om naar het resultaat te kijken.”
Als de test succesvol blijkt, wil Ikea de Tmall-winkel naar meer delen van China uitrollen. Volgens Jon Abrahamsson Ring, toekomstig CEO van merkeigenaar Inter Ikea, heeft de keten momenteel echter geen plannen om ook op andere markten via derden te verkopen.
Groeimarkt
De meubelgigant ziet China als een belangrijke groeimarkt. De winkel op Tmall zal 3800 van de ongeveer 9500 Ikea-producten aanbieden, evenals diensten die beschikbaar zijn via de eigen verkoopkanalen, zoals levering en assemblage.
Van de dertig winkelpunten die eind januari gesloten werden, heeft Ikea er intussen al zestien heropend. Woensdag zouden er nog twaalf opnieuw de deuren openen. Dat is mogelijk doordat China de maatregelen, die genomen werden naar aanleiding van de coronacrisis, intussen weer versoepeld heeft.