De Belgische tak van Ikea treft een minnelijke schikking met de financiële waakhond FSMA over zijn consumentenkredietactiviteiten. Vorige maand moest Fnac ook al een boete betalen.
Van 19 naar 84 kredietbemiddelaars
De FSMA legt Ikea Belgium de “maximale administratieve boete” van 25.000 euro op in een minnelijke schikking na een inbreuk op de regelgeving over consumentenkrediet. Al sinds 2018 mag Ikea optreden als bemiddelaar in consumentenkrediet, maar in de afgelopen zes jaar steeg het aantal medewerkers dat zich daarmee bezighield stevig, zonder dat de retailer dat meldde.
In 2018 was er sprake van 19 medewerkers die instonden voor kredietbemiddeling, terwijl dat aantal in de periode tussen 2022 en januari 2024 steeg tot 84 volgens de financiële waakhond. De FSMA geeft zelf toe dat het aantal medewerkers in die periode wel 47 keer veranderde, wat het melden er natuurlijk niet makkelijker op maakt.
Complete lijst met medewerkers
De financiële autoriteit treedt echter streng op tegen inbreuken bij retailers, zoals ook Fnac recent mocht ervaren. De elektronicaketen kreeg een boete van 100.000 euro opgelegd rond de verkoop van verzekeringen. Ook daar was het zo dat de retailer dit wel mocht, maar dat niet alle medewerkers de benodigde proeven hadden afgelegd.
Ikea betwist de feiten niet en heeft sindsdien volgens de FSMA “preventieve en corrigerende interne processen” ingevoerd om veranderingen in het aantal bevoegde medewerkers voortaan mee te kunnen delen.