Na geslaagde proefprojecten in Oslo en Madrid gaat IKEA zijn tweedehandsplatform Europees uitrollen. De woonwinkelketen wil op deze manier de concurrentie aangaan met spelers als eBay of Depop.
Eerst Spanje en Noorwegen
Sinds enkele jaren kunnen klanten van IKEA hun oude meubels al terugbrengen naar de winkel, in ruil voor een waardebon die tot 50% van de nieuwprijs kan bedragen. De tweedehandsspullen worden dan opnieuw verkocht in de “tweedekanshoek”. Sinds augustus test de woonretailer in Oslo en Madrid echter een eigen marktplaats “IKEA Preowned”: daar verkopen klanten tweedehandsproducten aan elkaar. Net zoals op Vinted, eBay of Depop, bijvoorbeeld.
Het testproject blijkt aan te slaan: “We hebben besloten om het uit te breiden van Madrid naar Spanje en van Oslo naar Noorwegen. Over een paar jaar willen we het uitbreiden naar alle markten in Europa,” verklaart Jesper Brodin, CEO van Ingka, de grootste franchisenemer van Ikea, aan Financial Times.
“Een beweging in de maatschappij”
De topman geeft geen financiële details, maar wijst wel op een grote klantbetrokkenheid: “Soms moet je op je gevoel afgaan. Dit is een markt en een beweging in de maatschappij, en als we erbuiten blijven, kunnen we er niet aan deelnemen.” IKEA heeft volgens hem al verschillende initiatieven genomen om het aanbod te verduurzamen, maar “alleen met Preowned hebben we de waarde gevonden om te concurreren met eBay of Depop.”
Het platform werkt net zoals vele andere tweedehandsmarktplaatsen: gebruikers laden zelf foto’s op van hun meubels of interieurdecoratie en bepalen de verkoopprijs. IKEA voegt er via AI bijkomende informatie aan toe, zoals de afmetingen en de oorspronkelijke prijs. Het platform garandeert kopersbescherming. Verkopers kunnen zich laten betalen met een overschrijving of met een waardebon: in dat geval doet IKEA nog eens 15% bovenop de verkoopprijs.