Veranderende eetgewoontes
“De eetgewoontes van mensen veranderen: ze willen steeds vaker gezonder eten en ze willen weten waar het eten op hun bord vandaan komt. Ikea wil aan die wensen tegemoet komen en is daarom een nieuwe richting ingeslagen met voeding. Lekker en betaalbaar eten en drinken blijft centraal staan, maar we willen onze klanten tegelijkertijd een gevarieerder, gezonder en duurzamer aanbod serveren”, zegt foodmanager Merlijn Crébolder.
Eerder lanceerde Ikea al vegetarische balletjes, en nu worden de vis en de zeevruchten 100% duurzaam. Bovendien zal alle koffie en cacao een UTZ-certificaat hebben en worden de frisdranken vervangen door fruitwater, dat 50 procent minder suiker bevat. Ook op het kindermenu wordt er gekozen voor meer gezonde opties, met meer plaats voor sla, fruit, yoghurt en ook hier vegetarische opties.
Ook de inrichting van de restaurants zal aangepakt worden: nog voor de zomer van 2016 moeten alle restaurants van de keten een meer huiselijk gevoel hebben – te beginnen met de Belgische winkels. “Ook de restaurants in onze nieuwe winkels in Hasselt en Mons zullen er helemaal anders uitzien dan mensen bij IKEA gewend zijn”, zegt IKEA-interieurspecialiste Jolanda Wetzelaer. Eerder dit jaar was België ook al het eerste land waar de vegetarische balletjes werden geïntroduceerd.