Ikea pakt uit met een nieuwigheid: de nieuwste catalogus wordt dit jaar in Nederland niet alleen in papier of digitaal uitgebracht, maar ook als audioboek. De catalogus wordt “van begin tot eind” voorgelezen.
“Inclusief alle Zweedse namen”
De audio-versie kan via Spotify of de website worden geraadpleegd. “In het audioboek wordt de catalogus van kaft tot kaft voorgelezen, inclusief alle Zweedse namen. Wie nieuwsgierig is naar het bijbehorende beeld, kan de catalogus bekijken”, klinkt het in een persmededeling.
Serieus? Nee, niet echt: met het audioboek wil de Zweedse woonketen vooral met een knipoog aandacht vragen voor de digitale catalogus. Voortaan zijn nog slechts een beperkt aantal gedrukte exemplaren verkrijgbaar in de winkels, aangezien het merendeel van de klanten zich volgens de retailer toch al online oriënteert.
Ikea zegt zelf ook steeds meer voordelen in een digitale catalogus te zien. Zo kunnen nieuwe content of producten ook sneller en eenvoudiger aan de digitale gids worden toegevoegd.