Het Zweedse Ikea gaat nog dit jaar van start met een webshop in Australië. Het zal daarbij verschillende concepten testen, zoals een kleinere versie van de winkel of een apart pick-up point.
Overal online binnen twee jaar
In Australië zijn ze er alvast van overtuigd dat de webshop een groot succes kan worden. Country manager David Hood denkt dat de online shop in de toekomst het grootste verkooppunt kan zijn voor Ikea in Australië. Daar moet dit jaar de omzet trouwens met 20 procent groeien, naar meer dan 1 miljard dollar (877 miljoen euro). In het Verenigd Koninkrijk is de webshop bijvoorbeeld al het grootste verkooppunt, zonder negatieve gevolgen voor de winkels.
Ikea verkoopt momenteel al online in 13 van de 28 landen waarin het aanwezig is, maar binnen twee jaar moet dat overal het geval zijn. Daardoor moet de online verkoop tegen 2020 goed zijn voor 10 procent van de totale omzet. Momenteel is dat nog maar 3 procent.
Ook in de Benelux worden er stappen gezet om verder te gaan met e-commerce. Zo verhuist de logistiek van online bestellingen van Duitsland naar het distributiecentrum in Winterslag, dat in zal staan voor de online bestellingen uit België en Nederland.