Bij Ikea verdwijnen binnenkort 150 jobs, waarvan ook een deel in België en Nederland. Met de reorganisatie wil de meubelgigant zich klaarstomen voor de groeiende concurrentie van grote e-commercespelers.
Enkel ondersteunende functies
Ikea Group maakte gisteren bekend 150 jobs te willen schrappen, voornamelijk in Zweden zelf. Een veertigtal jobs komen ook in België en Nederland op de tocht te staan, al heeft de meubelketen het precieze aantal nog niet bevestigd: “De onderhandelingen moeten nog starten,” liet Ikea daarrond weten. Wel staat vast dat het banenverlies uitsluitend ondersteunende functies betreft in onder meer personeelszaken, marketing en communicatie.
“Voor de Belgische winkels en het distributiecentrum in Winterslag verandert er niets,” onderstreept Ikea-woordvoerster voor België Annelies Nauwelaerts. Met de ingrepen hoopt Ikea Group vooral zijn voorsprong te behouden op Amazon, dat in november zelf nog twee meubelmerken lanceerde, maar ook op Flipkart in India en op Otto en Home24 in Duitsland. Ikea is vrij laat op de kar van e-commerce gesprongen, maar investeert nu fors in de uitbouw van zijn digitale diensten en in de bouw van distributiecentra voor e-commerce.
De komende drie jaar pomp Ikea Group meer dan 3 miljard euro in de organisatie, die met kleinere stadswinkels en meer online services niet alleen flexibeler wil worden, maar ook dichter bij de klant van vandaag wil komen te staan.