Ikea maakt werk van zijn plannen om ook in de stadscentra wereldwijd aanwezig te zijn. De meubelketen zoekt momenteel naar locaties in Parijs, Kopenhagen, Londen en Zuidoost-Azië om er met kleinere winkels een breder publiek aan te trekken.
Parijs en Londen
Enkele maanden geleden maakte de meubelgigant al bekend volop te willen investeren in kleinere stadswinkels die het Ikea-assortiment ook binnen handbereik moeten brengen van mensen zonder wagen. Vanaf 2019 zou het straatbeeld van grote steden in Europa hier en daar dus blauw en geel moeten kleuren en die plannen maakt Ikea nu ook hard: de meubelketen onderhandelt momenteel over de huur van zo’n 5.000 m² handelsruimte in het commerciële hart van Parijs.
Niet alleen de Franse hoofdstad prijkt op het verlanglijstje van Ikea: ook in Kopenhagen en Londen willen de Zweden hun producten aan de man brengen vanuit een kleinere winkel. De retailer experimenteert al langer met hoogtechnologische winkelconcepten in de stedelijke omgeving, heuse “laboratoria om de nieuwe Ikea-wereld uit te vinden”, zo liet Ikea-ceo Jesper Brodin enkele maanden geleden optekenen in de Financial Times. In de Brusselse Dansaertstraat kunnen winkelaars momenteel een aantal stukken uit de Delaktig-collectie bewonderen (maar niet kopen) in een tijdelijke pop-upstore van de keten.
Ook Zuidoost-Azië
Ikea kijkt ook verder dan het Europese continent: de keten wil de komende jaren ook een plaatsje veroveren in Zuidoost-Azië, waar compactere winkels het Zweedse design moeten promoten in onder meer Thailand, de Filipijnen en Vietnam. Een groeiende middenklasse en een stijgende vraag naar huisvesting verklaren de keuze voor deze opkomende regio, al is het afwachten of het concept ook zal aanslaan: eind juli vorig jaar moest Ikea nog het doek laten vallen over de stadswinkel die het opende in de Japanse stad Kumamoto.
Wereldwijd heeft Ikea vandaag 400 winkels die in 2017 een omzet genereerden van 38,3 miljard euro.