Korting omdat je van ver moet komen? Ikea pakt met die opvallende reclamestunt uit in Dubai: om consumenten te belonen dat ze de moeite nemen om naar een woonwarenhuis buiten de stad te gaan, kunnen ze er nu betalen met tijd.
Klanten belonen voor hun tijd
Hoe langer je onderweg bent om in de Ikea te geraken, hoe goedkoper het er wordt. Dat is de nieuwste campagne van Ikea in Dubai, waar de Scandinavische interieurketen pas een nieuwe winkel opende en die op een speciale manier in de verf wou zetten. Met de opvallende slogan “Koop met je tijd” wil de retailer mensen aanmoedigen om de woonwarenhuizen meer te bezoeken.
Wie aan de kassa zijn afgelegde weg toont in Google Maps kan met de gebruikte tijd betalen: behalve de gewone prijzen is in de winkels ook aan elk product een ‘tijdsprijs’ toegekend, berekend op basis van de gemiddelde inkomens in Dubai. Klanten kunnen hun tijd ook opsparen om later een grotere aankoop te doen.
“Voor deze campagne realiseerden we ons twee dingen: tijd is vandaag de dag kostbaar en veel trouwe Ikea-klanten spenderen er een groot deel van bij het bezoeken onze locaties, die soms niet in het stadscentrum liggen”, legt een woordvoerder de actie uit aan Forbes. “We denken dat het alleen maar goed is om de inspanningen van onze klanten te belonen door ze terug te betalen voor de tijd die ze hebben besteed om ons te bereiken. Het is onze manier om de gemeenschap in Dubai te helpen het beste uit elke minuut te halen.”
Groene stadswinkels of verkeer stimuleren?
‘Distance based pricing’ is al langer een begrip in de marketing. In de hedendaagse context, waarin zeker ook Ikea sterk investeert in lagere ecologische voetafdrukken en stadswinkels om mobiliteitsproblemen aan te pakken, is het initiatief echter bijzonder opmerkelijk.
Door consumenten te belonen voor hun “tijdverlies”, werkt de keten bovendien net dat tijdverlies in de hand. Ook het feit dat klanten hun afgelegde weg moeten registreren én tonen met Google Maps is controversieel in deze tijden van discussies rond dataprivacy.