Deze week is de eerste stadswinkel van Ikea in Parijs plechtig geopend. Het woonwarenhuis experimenteert al een tijdje met kleinere winkelconcepten om een antwoord te vinden op de groeiende e-commerce. Met wisselend succes evenwel…
Centrum
De nieuwe winkel ligt aan de Place de la Madeleine, pal in het centrum van de Franse hoofdstad, en heeft een totale oppervlakte van 5400 m², verdeeld over twee verdiepingen. Naar Ikea-normen is dat piepklein, want gemiddeld gesproken is een vestiging vier maal groter. Van de ongeveer 10.000 Ikea-referenties zijn er 4.200 uitgestald, de rest kan je raadplegen via aanraakschermen. 1500 producten kan je ter plaatse kopen en meteen meenemen, de rest wordt thuis of aan een afhaalpunt geleverd.
De Zweedse meubelgigant experimenteert al geruime tijd met kleinere winkelconcepten. Sommige zijn nog kleiner dan de nieuwe shop in Parijs en zijn eigenlijk servicepunten. In deze Planning Studio’s kan je niets meenemen, maar je kan er wel een gepersonaliseerde keuken of slaapkamer laten ontwerpen die dan thuis wordt geleverd. Onder meer in Londen, Madrid en Stockholm test Ikea dit concept uit.
Met die testformules tracht Ikea in te spelen op de veranderende gewoonten en behoeften van de klanten en de opmars van de e-commerce. “Ikea La Madeleine is een testlabo voor ons. We willen de mensen bedienen die Ikea kennen en ervan houden, maar denken dat Ikea te ver weg is”, zegt CEO Jesper Brodin. Als de formule aanslaat, zullen er meerdere winkels van dat type volgen, zowel in Frankrijk als daarbuiten. Eerder op het jaar gaf Brodin al aan dat ook Brussel op het lijstje staat van mogelijke locaties. Of het zover komt, is allerminst zeker, want afgelopen jaar nog sloot Ikea drie kleinere winkels in de Noorse steden Ålesund, Oslo en Tromsø.