Om beter te beantwoorden aan de verwachtingen van onlineshoppers, sleutelt Ikea aan zijn zakenmodel. Een nieuw type stadswinkels moet de ‘missing link’ worden tussen de grote warenhuizen en de webshop.
Advies en inspiratie
Ikea Planning Studio is de naam van het nieuwe type mini-stadswinkels waarin de interieurketen focust op de keuken en de slaapkamer. Shoppers krijgen er advies en inspiratie in een intieme setting en kunnen vervolgens hun bestelling online plaatsen. Het nieuwe winkelconcept wil complementair zijn aan de grote Ikea-warenhuizen en de webshop. De eerste vestiging opende vorige donderdag op Tottenham Court Road in het centrum van Londen en is slechts 400 m² groot.
Ikea wil Planning Studios openen in tien wereldsteden, waaronder ook nog New York en Tokio. “Dit maakt deel uit van onze transformatie,” zegt Javier Quiñones, die Ikea leidt in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. “Dit is slechts de top van de ijsberg. We verwachten nog meer van dit type winkels te openen, maar ook andere concepten rond woninginrichting met een voedingsaanbod.” Hij wijst erop dat zowat de helft van de consumenten vandaag geen auto bezit, waardoor het voor hen niet makkelijk is om de grote Ikea-warenhuizen buiten de steden te bezoeken.
Vorige week nog maakte de retailer bekend zijn grote winkels te willen inkrimpen in verzadigde markten. Omdat e-commerce snel aan belang wint, zal in sommige winkels een deel van de oppervlakte worden omgebouwd naar distributiehubs voor online bestellingen.