Meubelreus IKEA presteerde een nettowinst van €2,7 mio in het voorbije boekjaar, naar eigen zeggen een record. De winst steeg 6,1% ten aanzien van de voorgaande periode. Problemen in Rusland betekenden evenwel een aderlating.
IKEA liet vrijdag zijn bedrijfsresultaten weten aan de internationale media. Het gaat om de cijfers van halverwege 2009 tot eind augustus 2010. In die periode groeide de omzet van IKEA 7,7% tot €23,1 miljard.
Goed klimaat voor low-cost.
Kritisch vergelijken is evenwel moeilijk, aangezien het nog maar de tweede keer is dat IKEA winstcijfers wereldkundig maakt. Tot afgelopen najaar weigerde het niet-beursgenoteerde bedrijf resultaten te publiceren, ondanks aanhoudende druk.
De CEO van het meubelbedrijf, Mikael Ohlsson, verklaarde alvast dat de marktomstandigheden in 2009 de zwaarste zijn geweest die hij in zijn carrière bij IKEA al heeft meegemaakt. In Rusland kende IKEA moeilijkheden wegens controversiële investeringen in stroomlevering. De troebelen zouden de keten €670 mio hebben gekost.
Toch was de economische crisis vaak koren op de molen van de budgetvriendelijke meubelfabrikant. Het low-cost imago van IKEA zorgde ervoor dat de retailer zich zelfs in probleemlanden als Portugal en Spanje kranig kon houden.
Fysieke winkelbeleving blijft kern.
In 2011 ziet Ohlsson onder meer goede vooruitzichten in de Verenigde Staten en Duitsland, naast groeimarkten als China en Rusland, waar het bedrijf vorig jaar het meeste vooruitgang boekte.
De integratie van het internet in het IKEA-zakenmodel wordt daarentegen een centrale uitdaging. Volgens de IKEA-topman zullen de fysieke winkels de spil van het bedrijf blijven, aangezien men meubels nog steeds liefst wil voelen en van dichtbij aanschouwen. De winkels zullen hun aantrekkingskracht behouden dankzij beleveniselementen, zoals de succesvolle cafetaria’s van de Zweedse keten.