Zware investeringen in logistiek en digitalisering hebben de winst van Ikea een flinke knauw gegeven in zijn gebroken boekjaar dat afliep eind augustus. De Zweedse woonwinkelreus heeft namelijk beslist om die kosten niet door te rekenen aan de klant.
“Bedrijf klaarstomen voor volgende 75 jaar”
Het was uitkijken naar de jaarresultaten van Ikea, nadat ’s werelds grootste woonwinkelketen vorige week een grote reorganisatie aankondigde waarbij 7500 banen voor de bijl gaan. Toen al verwees het management naar de enorme transformatie die Ikea wacht als gevolg van de groeiende concurrentie online en het verander(en)de koopgedrag van de consument.
Ingka Group (met 367 winkels veruit de belangrijkste van de elf franchisenemers die het Zweedse meubelconcern telt) kan uitpakken met een omzetgroei van 5%, maar de winst nam wel een ferme duik: de operationele winst viel het voorbije boekjaar met een kwart terug en de nettowinst zelfs met ruim 40% (van 2,47 miljard euro vorig boekjaar naar 1,47 miljard euro nu).
Een gevolg van zware investeringen: de woonwinkelgroep investeerde ruim 2,8 miljard euro, en dit jaar zal dat bedrag nog hoger uitvallen. Dat zoiets zwaar inhakt op de winst, was ingecalculeerd, stelt financieel topman Juvencio Maeztu in de Financial Times: “Dat maakt deel uit van het plan. We beslisten een jaar geleden dat we onze klanten niet zouden laten opdraaien voor de transformatiekosten. Het is een bewuste beslissing de winst te laten dalen om de transformatie van onze business te financieren” en “we verwachten hetzelfde winstpeil aan te houden voor de komende drie jaar.”
Ingka Group kan de investeringen volledig met eigen middelen financieren, klinkt het nog. De groep heeft nog altijd een slordige 21 miljard euro op de balans staan, “een goede financiële spier” aldus de CFO. “We werken nu al 75 jaar volgens hetzelfde businessmodel. In de periode 2018-22 voeren we een groot veranderingsprogramma door dat ons bedrijf moet klaarstomen voor de volgende 75 jaar.”