Ikea verkocht in het boekjaar tot september voor 35,2 miljard euro. Dat is 1,5 miljard euro minder dan een jaar eerder, ondanks een onlinegroei van 60%. Toch noemt de woonketen de prestaties sterk.
Licht minder bezoekers en omzet
In zijn gebroken boekjaar 2020, dat liep van september 2019 tot eind augustus 2020, haalden de woonwarenhuizen van Ikea een omzet van 35,2 miljard euro. De directie noemt het positieve resultaten, desondanks de gevolgen van de coronacrisis. De retailverkoopcijfers lagen immers 1,5 miljard euro lager dan vorig jaar, toen de interieurretailer 36,7 miljard euro omzet boekte.
Tijdens de lockdowns waren 75% van alle winkels wereldwijd wekenlang dicht. Dat leidde tot een terugval in het aantal bezoekers: over het hele jaar kreeg Ikea 706 miljoen mensen over de vloer tegenover 839 miljoen een jaar eerder. Wel kreeg de onlinepoot een flinke boost: de website werd een miljard keer meer bezocht en was zo goed voor 3,6 miljard bezoekers. Ook de onlineverkoop steeg met 60%, terwijl e-commerce in gebroken boekjaar 2019 met 48% pluste. Online kreeg zo een aandeel van 18% in de totale retailverkoop.
Forse investeringen en coronakosten
Ingka Group, de retailtak van Ikea, maakt geen winstcijfers bekend, maar laat wel duidelijk verstaan dat het hoge kosten heeft gehad door de coronapandemie. Zo gaf de keten bijvoorbeeld voor 26 miljoen euro aan producten als noodhulp, kregen werknemers inkomenszekerheid en flexibele werkuren, en gaf het bedrijf in de landen waar het overheidssteun had gekregen die hulp even later terug, omdat het economisch herstel naar eigen zeggen sneller kwam dan verwacht.
Bovenal betekende de gezondheidscrisis voor Ikea het startsein voor een versnelde transformatie: de winkels werden ingezet als fulfilmentcentra en de woonwarenhuizen begonnen met click&collect. De pandemie weerhield het bedrijf er ook niet van om 26 nieuwe vestigingen te openen, onder meer in Shanghai, Seoel, Moskou en Tokio. Ingka Group kocht ook vastgoed, waaronder het shoppingcenter Kings Mall in Londen en de Rue de Rivoli in Parijs.
Het bedrijf investeerde bovendien in 3D- en visuele AI-oplossingen met de overname van Geomagical Lab, om interactieve virtuele winkelinrichtingen te ontwikkelen voor de retailer. In het kader van zijn doelstelling om tegen 2030 klimaatpositief te zijn, investeerde Ikea verder nog 600 miljoen euro in duurzaamheid. In totaal wordt er momenteel 3,8 miljard euro in duurzaamheid geïnvesteerd.