Ikea lanceert een app waarmee klanten online producten kunnen kopen, nadat ze die gevisualiseerd hebben in hun eigen huis. Hierdoor hoeven ze minder snel af te reizen naar de fysieke vestigingen buiten de stad. Nederland en Frankrijk krijgen de primeur.
Nieuw bedrijfsmodel
Met de app kunnen gebruikers zich voorstellen hoe hun huizen kunnen worden ingericht met Ikea-producten, door kamerafmetingen in te voeren en te kiezen uit verschillende smaken en levensfasen. Ze kunnen die producten vervolgens via de app bestellen. Die zal eerst in Frankrijk en Nederland worden gelanceerd en tegen het einde van het jaar worden uitgerold in IKEA’s acht grootste markten, waaronder China, Duitsland en de Verenigde Staten.
Het Zweedse woonwarenhuis lanceerde in 2017 al een app met toegevoegde realiteit waarmee klanten konden zien hoe meer dan 2000 items in hun huis zouden passen, maar het was onmogelijk om die producten vanuit de app meteen te bestellen.
De grootste meubelhandelaar ter wereld zit midden in een transitie van zijn bedrijfsmodel, waarbij online shoppen steeds belangrijker wordt. Het bedrijf experimenteert ook volop met kleinere stadswinkels, waarin digitale hulpmiddelen een grote rol spelen. De herwerkte app past in deze digitale transformatie.