Om beter te kunnen inspelen op online communicatie en e-commerce heeft Ikea een volledig witte versie van zijn logo laten ontwerpen. Dat betekent echter niet dat het bekende geel-blauwe logo definitie begraven wordt.
Venster
Het nieuwe logo, genaamd Fönster (“venster”), behoudt het lettertype en het ovaal in een rechthoekige vorm van het originele logo, maar de letters zijn wit en de achtergrond is doorzichtig. Daardoor kan het makkelijk geïntegreerd worden in elk beeld of elke video. Het ovaal vormt als het ware een ‘venster’, waarin een deel van het beeld te zien is. Het ontwerp is bovendien ‘future proof’ en kan ook ingezet worden op toekomstige, meer beeldgerichte platformen.
Ikea past zich aan aan het tijdperk van e-commerce en het nieuwe logo is daar een illustratie van. Het bedrijf ontwierp een groot aantal experimentele apps waarin toegevoegde en virtuele realiteit klanten moeten helpen om online te winkelen. De woonwinkel opent ook kleinere stedelijke winkels die geheel of gedeeltelijk als showroom fungeren en waar shoppers vooral online bestellen. Zo werd er onlangs nog een stadswinkel in het centrum van Parijs geopend.
Op dit moment is het nieuwe logo vooral bedoeld om in te zetten op sociale media: in plaats van een logo ergens in een hoek van een Instagram-verhaal weg te werken, kan Ikea het logo nu veel natuurlijker integreren in de inhoud. Het kan ook werken als een overgangsanimatie of ontwerpers een manier bieden om kunstig een secundair beeld toe te voegen binnen het grotere beeld: “Je kunt het gebruiken om meer informatie te geven of om de aandacht te vestigen op een detail”, zegt Carlo Cavallone, creatief directeur van 72andSunny, het bureau dat het logo ontwierp. “En dan bevordert het de merkherkenning in een online wereld waarin we vaak overspoeld worden door miljoenen andere beelden.”