Woonwinkelketen Ikea gaat in drie van zijn woonwarenhuizen een virtuele keuken aan zijn klanten aanbieden. De applicaties worden getest in winkels in Canada en Zweden, maar ook in Hasselt.
Twee applicaties
Nog tot 20 mei 2017 kunnen klanten in die drie winkels twee toepassingen met behulp van virtuele realiteit gaan uittesten. Mochten de tests meevallen, dan kunnen de beide applicaties op termijn de klanten ook in de andere winkels gaan helpen bij het plannen en aankopen van een nieuwe keuken.
“Het wordt een aanvulling op – niet een vervanger van – de menselijke interactie van de klant met de Ikea-medewerker. Bedoeling is de begeleiding bij de aankoop te vereenvoudigen,” zo vertellen de Ikea-mensen die ons de applicaties demonstreren. Met de VR Kitchen Visualizer kunnen klanten zelf een virtuele keuken samenstellen en erin rondwandelen. De VR Pancake Kitchen leert de gebruiker dan weer de mogelijkheden van een Ikea-keuken kennen door hem er virtueel en interactief pannenkoeken in te laten bakken.
Even uitproberen
Online kun je al langer in 3D een keuken samenstellen, maar dit is nog heel wat anders: met de VR-bril op waan je je in een geavanceerde videogame. Dat is geen toeval, want Ikea heeft samengewerkt met ontwikkelaars van het gameplatform Steam.
Tijdens de persdemo doen we kasten en laden open en dicht, en krijgen we pop-upmenuutjes voorgeschoteld. Straks zijn we dat gewoon – instructies die op voorwerpen of muren worden geprojecteerd – maar nu is het nog even wennen. Het lagere camerastandpunt van een kind kan ook: verrassend hoe hoog een tafel is als je er borden op wilt plaatsen zonder ze te breken…
Keuzestress wegnemen
Waarom wil Ikea VR en andere digitale hulpmiddelen inzetten in het aankoopproces? “Een keuken kiezen is een stressgebeuren: alles moet goed zitten, want je geeft veel geld uit,” zijn onze instructeurs zich bewust. “Die keuzestress willen we verminderen.” Op een plantekening kan alles, maar ideeën die er op papier goed uitzien, zijn in de realiteit soms helemaal niet zo geslaagd. “Afstanden en bewegingsruimte goed inschatten, kun je voor alle zekerheid beter ‘in het echt’ – of in dit geval ‘virtueel’ – doen.”
Het pilootproject moet de woonwarenhuisketen leren of de VR-ervaring de klanten echt helpt om beter te visualiseren en geïnformeerde beslissingen te nemen. “Daarnaast willen we op een speelse manier informatie geven over afstanden, hoogtes, ergonomie, veiligheid en zo meer.”
Hasselt als pilootproject
Ikea Hasselt is er best trots op dat ze uitgekozen zijn voor dit pilootproject. “Het is een hele eer voor ons om mee aan de wieg te mogen staan van iets dat zo revolutionair vernieuwend is. Voor ons is het een heuse uitdaging.” Al is deze test nog maar een allereerste stap: “De reacties van medewerkers die het systeem al hebben uitgeprobeerd, vallen enorm mee, maar we moeten uiteraard afwachten hoe de klanten in de keukenafdeling een en ander zullen beleven. Na 20 mei rapporteren we dan onze bevindingen aan Zweden en vervolgens zien we wel wat het wordt.”
Ikea Hasselt hoopt niet alleen passanten in de winkel aan te spreken, maar via de pers en de sociale media ook anderen ertoe te verleiden om een afspraak te maken voor een proefje. “Jaarlijks komen in België 80 000 mensen bij Ikea een keuken plannen, van wie de helft tot een aankoop overgaat. De applicaties zullen hen het plannen helpen vergemakkelijken.”