Ikea wil in de komende jaren in nog een twaalftal nieuwe markten van start gaan. In verzadigde markten, waaronder België, gaat de Zweedse woonketen daarentegen inkrimpen.
Nog dozijn nieuw landen te gaan
Ikea trekt voor het eerst naar Zuid-Amerika: de keten gaat er in 2020 van start in Santiago in Chili, waarna de hoofdsteden van Peru en Colombia wellicht zullen volgen. Ook in Estland, de Filippijnen, Luxemburg, Macau, Mexico, Oekraine, Oman en Puerto Rico wil de keten van woonwarenhuizen in het komende decennium de deuren openen. Tegen 2025 wil Ikea immers drie miljard mensen bereiken, stelt Torbjörn Lööf, CEO van Ikea’s moederholding Inter Ikea, zich tot doel. Het gaat het dan wel over een andere boeg gooien: naast de gekende megawinkels wil de retailer meer gaan inzetten op kleinere winkels en op dienstverlening, zoals e-commerce en stadswinkels.
De interieurketen bekijkt zelfs de mogelijkheden om in zee te gaan met online marktplaatsen als Amazon en Bol.com. Al komend jaar moet zo’n samenwerking van start gaan. De topman beseft immers dat grote winkels in de stadsrand steeds minder populair worden en het bedrijf zelf meer naar de klant toe moet gaan. Ondertussen schroeft Ikea de expansieplannen op mature markten wel terug: in België liet de keten bijvoorbeeld al weten geen nieuwe grote winkels meer te zullen openen. Eerder genoemde nieuwe vestigingen in Antwerpen en West-Vlaanderen komen er dan ook niet. Vorig jaar liepen de bezoekersaantallen in België met 2,6% terug.
Winkels worden magazijnen
Grote woonwarenhuizen zullen zelfs verkleind worden: delen van sommige winkels zullen als distributiehubs voor online bestellingen gaan dienen en zo omgevormd worden tot magazijn. Online is immers wel een sterke groeipoot: ondanks de terugval in fysieke bezoekers, boekte Ikea in België vorig jaar bijvoorbeeld 1,2% meer omzet. Shoppers kunnen er ondertussen ruim een jaar online bestellen. Ondertussen heeft de keten een webshop in 35 van de 50 landen waar het actief is.
Wereldwijd boekte Ikea in het voorbije gebroken boekjaar, dat afliep in augustus, 4,5% meer omzet, goed voor 38,8 miljard euro. China was daarbij één van de sterkste groeiers. Er werden dat jaar negentien nieuwe winkels geopend, waarvan enkele in twee nieuwe markten: India en Letland. De keten ontving in totaal 957 miljoen bezoekers.