Ikea gaat zijn producten in China wellicht aan de man brengen via bestaande verkoopplatformen. Voor Europa ontwikkelt de woonwinkelketen dan weer mogelijk een eigen digitale marktplaats.
Noodzaak
In de Verenigde Staten werkt Ikea al samen met Amazon, maar nu voert het bedrijf nu ook onderhandelingen met verschillende Chinese partijen om zijn producten te verkopen. “Want in China kun je bijna niet om een platform heen“, tekende RetailTrends op bij digitaal directeur Barbara Martin Coppola.
De woonwinkelketen wil de verkoop waar mogelijk in eigen handen houden en kiest alleen voor platformen als het dat noodzakelijk acht, zoals in China en in de Verenigde Staten. Amazon heeft een zeer dominante positie op de Amerikaanse markt en ook daar resten er dan ook weinig andere mogelijkheden.
Zalando als voorbeeld
De vraag is wat Ikea in Europa zal doen: in het verleden liet Torbjörn Lööf, de CEO van moederbedrijf Inter Ikea, al verstaan na te denken over een aan een eigen platform. Hij zinspeelde toen op een formule zoals Zalando, waarbij dus niet alleen Ikea-meubelen verkocht zouden worden, maar ook die van concurrenten.
Coppola verzekert wel dat de fysieke vestigingen van de woonwinkelketen altijd zeer belangrijk zullen blijven. “Want ze bevinden zich op een uur rijden van 90% van onze klanten.”