Ikea lanceert binnenkort een opmerkelijke internationale campagne genaamd ‘BuyBackFriday’. Ze geeft klanten de mogelijkheid om hun oude Ikea-meubelen om te ruilen voor aankoopbonnen. Critici zien er een publicitaire stunt in.
Aankoopbonnen
Wie zijn oude Ikea-meubelen beu is, kan ze binnenkort terugbrengen naar de meubelgigant. Die zal ze, na een grondige controle, tegen maximaal de helft van de aankoopprijs terugkopen via aankoopbonnen. Voorwaarde is wel dat de ingeleverde meubels volledig zijn en in goede staat.
De BuyBackFriday-campagne zal in 27 landen gelanceerd worden. In België loopt ze van 24 november tot 3 december. Volgens de woonwinkelketen past de actie in de ambitie om tegen 2030 volledig circulair en klimaatpositief te worden.
Ongeloofwaardig
Nogal wat waarnemers stellen zich echter vragen bij de campagne en zien er in de eerste plaats een pr-stunt in. Zo valt de start van de campagne wellicht niet toevallig in de week van Black Friday, het grote koopjesfestival dat overgewaaid kwam uit de Verenigde Staten. Ook de vage plannen die Ikea voor de inruildienst heeft na afloop van de de campagne, zorgen voor twijfel. “Op dit moment zijn we nieuwe bedrijfsmodellen aan het verkennen om een commercieel haalbaar en schaalbaar aanbod te ontwikkelen”, zegt Stefan Vanoverbeke, Deputy Retail Operations Manager in een persbericht.
Niet iedereen wil de campagne evenwel meteen afbranden. In de Standaard geeft Kris Bachus, onderzoeksleider milieubeleid en duurzame ontwikkeling bij het Hiva, Ikea het voordeel van de twijfel. “Elk initiatief dat hergebruik stimuleert is welkom, zeker van een wereldspeler als Ikea. Al is het maar omdat het op zijn minst zal helpen om het grote publiek voor de circulaire economie te sensibiliseren.” Toch is ook volgens hem de schaal waarop de terugkoopdienst uiteindelijk internationaal zal worden uitgerold, het allerbelangrijkst.