De Zweedse retailreus Ikea timmert verder aan de weg om in 2030 klimaatpositief te zijn, mede door hernieuwbare energie aan fabrieken en zuinige ledlampen aan klanten te verkopen. Ook wil de interieurketen nu zijn luchtverontreiniging in beeld brengen.
“Noodzaak groter dan ooit”
Van januari tot augustus had Ikea een klimaatvoetafdruk van 25,8 miljoen ton CO2, wat 5% minder is dan een jaar eerder. De uitstoot is al 12% minder groot dan in 2016, toen het bedrijf met de metingen begon. Ten opzichte van de eigen productievolumes is de totale klimaatvoetafdruk al met 20% gedaald. In België daalde de voetafdruk met 13,6% tegenover 2016 en met 6% ten opzichte van 2021.
Toch is er nog veel werk aan de winkel, want tegen 2030 wil Ikea klimaatpositief zijn. Dat wil zeggen dat de woonwarenhuisketen dan meer broeikasuitstoot wegwerkt dan ze zelf uitstoot. Voor de planeet wordt het dringend, benadrukt topman Jon Abrahamsson Ring: “Met nog zes jaar CO2-budget over om de opwarming van de Aarde te beperken tot 1,5°C, is de noodzaak om te handelen groter dan ooit.”
Afgelopen boekjaar gebruikten de winkelpanden en distributiecentra van de Zweedse megaretailer vooral meer hernieuwbare energie. Ruim driekwart van de gebruikte elektriciteit is nu hernieuwbaar. In 24 landen is zelfs álle elektriciteit die de keten gebruikt inmiddels groen. Voor de fabrieken ligt dat aandeel nog een stuk lager (64%), al maakt Ikea er nog wel grotere sprongen. Zo kunnen Chinese leveranciers voortaan hernieuwbare elektriciteit inkopen. Dit jaar zal dat in nog tien andere landen kunnen, waaronder Duitsland, Turkije en Zweden.
Luchtvervuiling in kaart
Ook de milieu-impact van het assortiment rekent Ikea mee in zijn voetafdruk. Daarom breidde de keten zijn assortiment energie-efficiëntere ledlampen uit, terwijl de restaurants ook steeds meer plantaardige gehaktballetjes en vegetarische hotdogs verkopen. Liefst 44% van het eten in de Belgische winkels is vandaag vegetarisch of veganistisch. Ikea zette vorig jaar bovendien verdere stappen in de tweedehandsverkoop, waardoor de levensduur van producten verlengt. De Belgische “Tweedekanshoekjes” verkochten bijvoorbeeld 600.000 producten, op de in totaal 1,037 miljard euro omzet.
Nieuw is dat Ikea vanaf nu ook zijn luchtvervuiling gaat berekenen. Het bedrijf streeft naar eigen zeggen naar “een holistische benadering”, want “klimaatverandering, natuurverlies en ongelijkheid zijn onderling verbonden”. Door die bevindingen te delen, hoopt aldus “hoofd klimaat” Andreas Rangel Ahrens ook andere bedrijven te inspireren. “Elk jaar worden meer dan 2,4 miljard mensen blootgesteld aan gevaarlijke niveaus van luchtverontreiniging. Er bestaat een sterke synergie tussen het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen en luchtverontreiniging.”