De Zweedse meubelketen Ikea lanceert volgend jaar ook in België een webshop en een kleiner winkelconcept. Die winkels worden dan vooral ingezet als afhaalpunten voor de webshop.
Aanpassen aan de klant
Ikea is momenteel nog maar op 14 van zijn 28 markten online te vinden en het neemt ook zijn tijd om de webshop in andere landen te lanceren. “In België was die urgentie sowieso al minder groot”, zegt woordvoerster Annelies Nauwelaerts aan De Standaard. “Door de verstedelijking is de dekkingsgraad van winkels hier vrij hoog. En België is ook geen voorloper op vlak van e-commerce.”
Naast een webshop heeft Ikea in elf landen ook al kleinere winkelconcepten gelanceerd. Daarbij wordt meestal slechts een deel van het assortiment getoond en dient de locatie vooral als afhaalpunt voor de webshop. Ook in België zou zo’n winkel komen, al wil Ikea nog niet bevestigen waar en wanneer die dan zal verschijnen.
Ikea heeft de online verkoop lang uitgesteld, maar ziet nu dat het niet anders kan dan de trend volgen. “De maatschappij evolueert, we moeten ons aanpassen aan de verlangens van de klanten.” Bovendien wil Ikea tegen 2020 een omzet van 50 miljard euro halen en die groei moet ondersteund worden door de online verkoop.