Afgelopen boekjaar realiseerde Ikea in België een recordomzet. De retailer investeert hier volgend jaar wel dertig miljoen euro, met de focus op omnichannel, duurzaamheid en lage prijzen.
Keukens en voeding
Het crisisjaar 2022 werd een recordjaar voor Ikea België: de omzet steeg in het afgelopen boekjaar – dat liep tot eind augustus – met 16% naar 1,208 miljard euro. Die groei torende ver boven de doelstellingen uit en werd aangedreven door een stijgende verkoop van keukens (+12%) en voeding (+29%) en via click&collect (+97%). De fysieke winkels verwelkomden één miljoen bezoekers meer: 12,8 miljoen in totaal. Tegelijk wist het bedrijf de ecologische voetafdruk met 28% te verlagen.
“Onze operationele kosten en loonkosten stegen sterk, terwijl het consumentenvertrouwen laag was en de gezinsbudgetten onder druk stonden”, zegt CEO André Schmidtgall. “Positief is dat de bevoorradingsketen opnieuw stabieler werd. Dit was ook het eerste volledige boekjaar zonder Covid-restricties.” Volgens hem weet Ikea goed mee te surfen op de belangrijkste prioriteiten van de consumenten: gemak is een groeiende trend, Belgen willen hun leven vereenvoudigen, ze willen meer tijd voor zichzelf en streven naar een goede work-life balans.
Prijsverlagingen
Wat consumenten ook willen, zijn lagere prijzen. Ikea verlaagde structureel de prijzen van 752 artikelen en werkt daarnaast met seizoensgebonden kortingen, zoals nu voor verlichting en gordijnen bijvoorbeeld. “We hebben 29 miljoen euro geïnvesteerd in prijsverlagingen en we gaan nog meer doen, want we willen betaalbaar blijven voor iedereen. Daarom verlagen we eerst de prijzen van onze goedkoopste productlijnen. We hebben in ons assortiment wel 1700 artikelen van minder dan vijf euro.”
Ikea investeerde vorig jaar 15,9 miljoen euro in België: iets minder dan de 22 miljoen die waren gebudgetteerd, doordat enkele projecten vertraging opliepen. Omnichannel was een prioriteit: zo worden de magazijnen in de winkels aangepast in functie van de e-commerceactiviteiten. Leveren vanuit de winkels is efficiënter volgens de retailer. Autonome drones controleren intussen de voorraad al in vijf Belgische winkels.
Lockers en afhaalpunten
Volgend jaar gaan de investeringen significant omhoog: Ikea voorziet liefst dertig miljoen euro. Die gaan onder andere naar hernieuwbare koeling en verwarming, naar oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op de parkings en naar nieuwe lockers voor af te halen bestellingen: de winkel in Gent krijgt daarvoor de primeur. In Zaventem bouwt de retailer een nieuw volautomatisch afhaalpunt waar klanten dag en nacht hun bestellingen zullen kunnen ophalen. Dat project opent begin 2024.
“Een miljoeneninvestering”, zegt Schmidtgall. “Klanten zijn gewend geraakt aan afhalen en willen nu eenmaal al voor de winkelopening en ook op zondag hun bestellingen oppikken. We bekijken ook of we lockers kunnen plaatsen op locaties dichter bij de klant: in steden, bij andere retailers of bedrijven…” Ook duurzaamheid blijft een prioriteit: 29% van de leveringen bij klanten thuis gebeuren al met elektrische voertuigen, tegen eind 2025 moet dat 100% zijn.