RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

IKEA België integreert duurzaamheid in bonusregeling medewerkers

icon
Wonen23 april, 2013

“Verantwoord groeien”

“Ons bedrijf blijft groeien, maar de kansen die dit schept, hebben ook implicaties voor ons verbruik van grondstoffen en de stijging van onze CO2-uitstoot”, zegt country manager Olivier Baraille. “We moeten daarom onze bedrijfsactiviteiten durven veranderen. We doen er alles aan om zelf zo duurzaam mogelijk te zijn, maar als we echt een verschil willen maken, moeten we samen werken met onze klanten.”


“Jaarlijks komen er bijna 13 miljoen mensen bij ons over de vloer. We willen hen en hun families stimuleren om duurzamer te leven en willen hen daarbij ook helpen. Hetzelfde geldt voor onze medewerkers. Bovendien proberen we ook met een aantal partnerorganisaties synergie te creëren. Samen kan onze impact echt enorm zijn.”

 

Om die impact op structurele wijze te kunnen blijven evalueren, wil IKEA België voortaan jaarlijks een duurzaamheidsrapport uitbrengen. Het eerste werd deze week in Zaventem voorgesteld en geeft een inkijkje in wat IKEA zoal doet om respectvoller om te gaan met mens en milieu.

 

Mooie resultaten, ambitieuze plannen

Alle verwezenlijkingen van het voorbije jaar opsommen is onmogelijk. In zijn gloednieuwe duurzaamheidsverslag beperkt de keten van woonwarenhuizen zich ook tot de meest opvallende realisaties. Enkele hoogtepunten daarvan willen we u hier toch niet onthouden:

  • Tijdens zijn boekjaar 2012 heeft IKEA dankzij de verkoop van spaarlampen en leds 45.403.071 kWh bespaard, goed voor 11.804.798 kg CO2 minder (IKEA herhaalt zijn belofte om tegen 2016 enkel nog led-lampen te verkopen).

  • 71% van alle energie die IKEA in België gebruikt is hernieuwbaar; 12% is afkomstig van eigen zonnepanelen (enkel de winkels van Aarlen en Luik hebben er nog geen, maar daar wordt dit jaar nog werk van gemaakt).

  • 0% van het afval komt op de stortplaats terecht; 80% van alle afval wordt nu al gesorteerd voor recyclage (tegen 2015 moet dat 90% zijn).

  • IKEA heeft samen met medewerkers en klanten 328.917 euro ingezameld voor Unicef en elke winkel zal dit jaar ook een lokaal buurtproject ondersteunen.

  • Een derde van het verbruikte water is afkomstig van regenwaterbeheer.

 

Primeur: duurzaamheid als bonus-criterium

Om het hele bedrijf van die duurzaamheidsgedachte te doordringen, heeft IKEA België alvast een opvallende beslissing genomen: het percentage gesorteerd afval zal, volgens duurzaamheidsmanager Caroline Gestaud, “naast de klassieke omzet- en winstdoelen, meetellen voor 20% van de bonus“. De ecoteams die in elke winkel aan de slag zijn (en die ook de consument informeren), zullen daarbij een sturende rol krijgen.

 

Dat IKEA België er zelf ook niet bepaald armer van wordt wanneer het mensen bijvoorbeeld overtuigt om een waterbesparende kraan te kopen of te opteren voor energie-efficiëntere led-lampen of inductiekookplaten, ontkent country manager Olivier Baraille niet: “Uiteraard is dit ook een businessopportuniteit voor ons. We zijn geen vzw of ngo! Maar tegelijk beseffen we meer dan ooit dat de groei van een bedrijf niet ten koste van het milieu of de gemeenschap mag gaan. Anders blijft het liedje niet duren.”

Meer Wonen
Bekijk meer
  • icon
    Wonen7 mei, 2025
    Ikea organiseert tweede “grootste rommelmarkt van België”

    Op 7 juni organiseert Ikea België voor het tweede jaar op rij "de grootste rommelmarkt van het land". De eerste editie trok vorig jaar 800 standhouders en 81.000 bezoekers.

  • icon
    Wonen30 april, 2025
    [In Beeld] Ikea opent nieuwe generatie stadswinkel op Oxford Street

    Op 1 mei opent Ikea een stadswinkel voor klein behuisde Londenaars én internationale toeristen, op de populaire winkelstraat Oxford Street.

  • icon
    Wonen30 april, 2025
    Casa nu ook in Nederland failliet

    De Nederlandse winkels van Casa hebben woensdagochtend de deuren niet meer geopend: de retailer werd dinsdag failliet verklaard, een logisch gevolg van het eerdere faillissement van het moederbedrijf in België.

Evenementen
  • 8
    mei
    RETAILDETAIL CONGRESS 2025 – FASHION & LIFESTYLE EDITION
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
  • icon
    Vrije tijd29 april, 2025
    ToyChamp-winkels verder onder de naam DreamLand
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN