Terwijl IKEA in Groot-Brittannië in de prijzen is gevallen met een reclamecampagne voor zijn keukens, lijkt het Zweedse woonwarenhuis het met een andere campagne dan weer te hebben verkorven bij heel wat Italianen.
Gold Award in Groot-Brittannië…
Mother, het reclamebureau van Ikea in Groot-Brittannië, heeft een Gold Award gekregen voor de “Kitchen Party”-spot die het draaide voor Ikea. De spot is opgebouwd rond de synthesizer-pophit “You’ll always find me in the kitchen at parties” van Jona Lewie uit de eighties en brengt mensen in beeld die zich amuseren in uiteenlopende Ikea-keukens, waar telkens een feestje doorgaat. Wie goed kijkt, herkent onder de feestvierders overigens Jona Lewie zelf.
{youtubejw}mweZH3bOFG4{/youtubejw}
…holebi-rel in Italië
Net dezelfde week verscheen in tal van Italiaanse magazines een advertentie met de slogan “Siamo aperti a tutte le famiglie” (“We zijn open voor alle families”) op een foto van twee mannen hand in hand. De conservatieve pers, aanleunend bij Berlusconi en de rest van diep katholieke Italië, spreken van pure “provocatie” en “een goedkope manier om je als bedrijf in de kijker te spelen”.
In een reactie wijst het woonwarenhuis erop dat het streeft naar “gelijkheid voor iedereen” en “een wereld waarin het leven comfortabeler wordt voor alle gezinnen en koppels, ongeacht hun geaardheid”.