Ikea zet een volgende stap in zijn transformatieplan: daarbij sneuvelen wereldwijd 7.500 banen, waarvan 120 in België en even veel in Nederland. Tegelijk creëert de keten de komende twee jaar wel 11.500 nieuwe jobs.
Focus op stadswinkels en e-commerce
De groep wil zijn organisatiestructuur vereenvoudigen om nog sterker op de consument te focussen. Op de hoofdkantoren in wel dertig landen verdwijnen daarom een aantal ondersteunende functies. Dat geldt ook voor de centrale diensten in Zaventem en Amsterdam, waar telkens een 120 mensen hun baan zullen verliezen.
Tegelijk zullen er wel 11500 nieuwe jobs ontstaan, omdat Ikea verder wil investeren in nieuwe ‘touchpoints’ (voornamelijk kleinere stadswinkels), in zijn fulfilment-netwerk en in de uitbouw van zijn digitale diensten. De retailer kondigde eerder dit jaar al aan dat expansie in de nabije toekomst vooral zou plaatsvinden in opkomende markten en dat het in verzadigde markten eerder een krimpscenario voorziet. Grote woonwarenhuizen zouden verkleind worden om gedeeltelijk te worden ingezet als distributiehubs voor e-commerce.
“We blijven groeien en presteren sterk”, zegt CEO Jesper Brodin in een persmededeling. “Tegelijkertijd erkennen we dat het winkellandschap transformeert op een schaal en tempo die we nog nooit eerder hebben gezien. Naarmate het gedrag van klanten snel verandert, investeren en ontwikkelen we ons aanbod om op betere en nieuwe manieren aan hun behoeften te voldoen. We zullen onze bestaande winkels nog beter maken en onze business vernieuwen en heruitvinden.”