Expansie als groeimotor
Habitat heeft de eerste helft van zijn boekjaar (tot 31 maart 2015) afgesloten met een omzet van 76 miljoen euro, twee miljoen meer (+3,9%) dan in dezelfde periode een jaar eerder. Met dank aan flink wat nieuwe winkelopeningen de voorbije maanden, want op vergelijkbare basis moest de woonketen een omzetdaling slikken van 2,8%. Het management schrijft die daling toe aan de aanslagen begin dit jaar in Parijs.
“Habitat rekent op een versnelling met zijn nieuwe winkels, in Frankrijk en internationaal, om stelselmatig zijn achterstand op het businessplan goed te maken”, laat de groep weten. Het voorbije halfjaar opende de woonwinkelketen flink wat franchisewinkels in Frankrijk, Finland, Madagascar, China, Singapore en Guatemala. De komende maanden komen er nog franchisezaken bij in Oost-Azië (China, Filippijnen), Europa (Zwitserland) en het Midden-Oosten.
Tegelijk blijft Habitat ook zijn netwerk van winkels in eigen beheer uitbreiden: zo opende de keten in april een vestiging in Reims en kregen Montpellier en Avignon in mei hun eigen Habitat. Deze maand opent de groep in Marseille ook nog een tweede winkel in eigen beheer.
Habitat maakt deel uit van de groep Cafom, die ook nog eigenaar is van Vente-unique.com (B2C-site actief in Frankrijk, Spanje, Duitsland en België) en DirectLowCost.com (B2B actief in 60 landen wereldwijd). Beide webshops wisten het voorbije halfjaar een sterke groei neer te zetten: +15,5% voor Vente-unique.com (intussen al goed voor 34,2 miljoen euro omzet) en +19,1% voor DirectLowCost.com (goed voor 8,1 miljoen euro).