De Vlaamse investeringsmaatschappij Gimv verwerft 40% van het Amsterdamse Joolz, het snelgroeiende premiummerk voor kinderwagens. Op die manier wil het Nederlandse bedrijf een groeispurtje trekken in de wereldwijde niche van luxueuze kinderwagens.
23 miljoen euro omzet
Het in 2004 opgerichte Joolz onderscheidt zich door de kwaliteit van zijn producten en door een vooruitstrevend ergonomisch design. Dat leverde de Joolz Geo vorig jaar de Red Dot design award ‘best of best 2015’ op. Het Amsterdamse bedrijf voert ook duurzaamheid hoog in het vaandel: niet alleen werkt het uitsluitend met herbruikbare verpakkingsmaterialen, maar voor elke Joolz-baby laat het bedrijf ook een boom planten in het Joolz Geboortebos in Colombia als bijdrage in de strijd tegen ontbossing en klimaatverandering.
Voor Joolz werken momenteel een zeventigtal mensen, die in 2015 een omzet van ruim 23 miljoen euro realiseerden. Het bedrijf verkoopt zijn producten via kinderspeciaalzaken en boetieks in 25 landen en claimt een leidinggevende positie in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Australië.
De intrede van Gimv in 40% van het kapitaal (de rest blijft in handen van oprichter Emile Kuenen en algemeen directeur Stan Vermeulen) moet Joolz de mogelijkheid bieden nieuwe producten te lanceren en tegelijk nieuwe geografische markten aan te boren. In de komende vijf jaar wil het bedrijf zijn omzet verdrievoudigen.