Vente-Unique, een kortingenplatform voor meubelen, tekende vorig jaar 14% meer omzet op. Het is al het zevende jaar op rij dat de aanbieder van flitsverkopen dubbelcijferige groei realiseert.
Nettowinst stabiel
Vente-unique.com klokte op 30 september zijn boekjaar 2017-2018 af met een omzet van 87,2 miljoen euro, 14% meer dan een jaar eerder. De Franse aanbieder van ‘flash sales’ – tijdelijke verkopen tegen kortingen – op meubelen en decoratie groeit volgens LSA al zeven jaar op rij met gemiddeld 12% per jaar. De winstcijfers worden daarentegen wel naar beneden getrokken door investeringen en door bestellingen die aan het eind van het boekjaar nog geleverd moesten worden. Daardoor was die omzet nog niet geboekt, terwijl de nodige kosten al wel waren gemaakt.
Er waren zo volgens Vente-Unique nog voor 4,4 miljoen euro aan openstaande bestellingen aan het einde van de zomer, die goed was voor een heel sterke verkoop, aldus het bedrijf. Andere retailers kreunden toen nochtans onder de hitte, die mensen van het shoppen weghield. De nettowinst kwam uit op 2 miljoen euro, even veel als een jaar eerder.
Italië en Portugal sterke groei
In alle drie de regio’s waarin de groep actief is, was er groei. De klemtoon lag echter vooral op internationale expansie: in Frankrijk bedroeg de stijging slechts 4%, in lijn met de sector. In Noord- en Oost-Europa ging de omzet met 11% omhoog, terwijl de verkoop in Zuid-Europa met liefst 110% groeide. Vente-Unique dankt dit aan sterke groei in Italië en in Portugal, twee meubelmarkten die volgens het beursgenoteerde bedrijf versneld in de richting van e-commerce evolueren.
Het buitenland is al goed voor 38% van de bedrijfsomzet. Eind november ging de meubelverkoper bovendien van start in Polen. De groep roept daarom ook operationele versterking in: in Amblainville is een nieuw distributiecentrum klaar en er zijn ook tijdelijke bijgebouwen in gebruik gekomen in afwachting van de oplevering van een groter hoofdkantoor midden dit jaar.