Modegroep FNG heeft de overname van de Scandinavische e-commercespeler Ellos afgerond. Voor de Brantano-moeder betekent de acquisitie vooral toegang tot een nieuwe markt: het interieursegment.
Decoratie nieuw in het aanbod
Ellos Group is in Scandinavië e-commercemarktleider op het gebied van mode, maar vooral ook in het domein van interieurartikelen. De overname is dan ook een belangrijke strategische stap voor FNG, zegt CEO Dieter Penninckx: “FNG betreedt hiermee niet enkel de Scandinavische markt, maar breidt ook uit naar woningdecoratie, wat één van de snelst groeiende markten is online. Deze nieuwe combinatie zal een sterke speler worden op de Europese markt, met veel potentieel voor de toekomst.”
Penninckx reageert hiermee onder andere op kritiek van analisten, die eerder hun bedenkingen uitten bij de overnameplannen. ABN Amro trok de vooropgestelde miljoen euro aan synergievoordelen in twijfel en had ook vragen bij de financiering en de voordelen van de acquisitie.
Europese expansie volgende stap
De Zweedse concurrentie-autoriteit geeft nu groen licht voor de transactie, waardoor de deal kan worden afgerond. De huidige aandeelhouders van Ellos krijgen aandelen van FNG, bovenop een cashbedrag van 984 miljoen Zweedse kroon (93 miljoen euro) en een combinatie van leningen en obligaties. Het cashgeld wordt betaald vanuit de opbrengsten van de beursobligaties die door FNG Nordic werden uitgegeven, laat de overnemer weten.
“Europese expansie is een logische volgende stap voor ons, die nu versneld kan worden met FNG als onze nieuwe eigenaar. Met haar uitgebreide ervaring in de Europese mode-industrie kan FNG nieuwe inzichten en strategische ondersteuning bieden in de volgende fasen van onze ontwikkeling”, zegt Hans Ohlsson, CEO van Ellos Group.