Ikea zet in Groningen een uniek experiment op, waarbij de woonketen haar traditionele winkelinrichting helemaal overhoop haalt.
Inspiratiepunten
Een klassieke Ikea-winkel is ingericht volgens een vast stramien: zo bevinden de accessoires zich op het gelijkvloers en de meubels op de eerste verdieping. De test in Groningen maakt komaf met die vaste structuur: de winkel besteedt dubbel zoveel ruimte aan zogenaamde inspiratiepunten. Dat zijn voorbeelden van hoe een ruimte, bijvoorbeeld een woonkamer, er in zijn totaliteit zou kunnen uitzien. Ikea wil zijn klanten zo inspireren en aansporen om een totaalpakket te kopen, volgens winkelmanager Stefan Kroes een test die door de hele wereld gevolgd wordt.
Bij de herinrichting van de winkel werd goed geluisterd naar zowel het personeel als naar de houders van een Ikea Family-kaart. De nieuwe inspiratiepunten zijn immers gebaseerd op hun ideeën en woonomstandigheden. Studenten kunnen zo bijvoorbeeld makkelijk inspiratie opdoen voor de inrichting van hun kamer.
Het woonwarenhuis neemt bovendien ook heel andere factoren in ogenschouw, zoals het inkomen van de doorsnee klant. “In Groningen heeft men gemiddeld het laagste besteedbare inkomen van Nederland. Daar houden we rekening mee met de manier waarop we onze producten plaatsen. Zo zetten we keukens in een rij naast elkaar oplopend in prijs en kunnen mensen gemakkelijk een keuze maken die bij hun budget past”, vertelt Kroes.