De online meubeldiscounter Vente-Unique zag de omzet in het voorbije kwartaal met 10% stijgen. Vooral buiten de Franse thuismarkt groeit de aanbieder van ‘flash sales’ sterk.
Bijna de helft in het buitenland
In het afgelopen derde kwartaal, dat voor Vente-Unique van april tot eind juni liep, boekte de online prijzenbreker 10% meer omzet. Goed voor een totaal van 22,1 miljoen euro, zetten de voorbije drie maanden het Franse bedrijf flink op koers om de jaarverwachtingen te behalen.
Vooral buiten de Franse thuismarkt wist Vente-Unique groei op te tekenen: in Zuid-Europa ging de omzet er met 22% op vooruit, in Noord- en Oost-Europa (waaronder ook België en Nederland) stegen de verkopen met 23%. De buitenlandse verkopen zijn dan ook al goed voor een aandeel van 42% in het totaal, terwijl dat een jaar geleden nog 38% was.
150 miljoen euro tegen 2022
In Frankrijk heeft de onlinediscounter het echter heel wat moeilijker: de omzet ging er met slechts 2% omhoog, volgens de stuntverkoper onder meer door de protesten van de gele hesjes. De opening van een vernieuwd, groter distributiecentrum in Amblainville in juli moet de retailer nu gaan helpen met meer logistieke capaciteit – van 27.000 naar 51.000 vierkante meter – en efficiëntere processen.
Het uitgebreide magazijn moet Vente-Unique terugbrengen naar zijn historische groeigemiddelde van 12%, aldus algemeen directeur Sacha Vigna tegenover Bourse Direct. Tegen 2022 stelt de onlineretailer zich tot doel een omzet van 150 miljoen euro te behalen.
Over de volledige voorbije negen maanden boekte Vente-Unique een omzet van 71,3 miljoen euro, eveneens een groei van 10%. Voor het hele boekjaar bevestigt Vigna zijn prognose om minstens een omzet van 95 miljoen euro te behalen, goed voor een dubbelcijferige groei. Daarbij wil de retailer bovendien een “voorbeeldige” rentabiliteit behouden.