Dille & Kamille gaat voor biobrandstoffen door te kiezen voor GoodShipping: die scale-up gebruikt brandstof gemaakt van afval en reststromen voor het overzeese transport van de keten.
Zeetransport zonder CO2-uitstoot
De overzeese leveringen van Dille & Kamille verlopen voortaan met biobrandstof, een duurzamer alternatief voor fossiele brandstof. Daarvoor neemt de Nederlandse winkelketen GoodShipping onder de arm, die transportschepen laat varen op zogenaamde tweede-generatie biobrandstoffen. Die brandstoffen worden gemaakt van afval en reststromen. Op die manier is er geen CO2-uitstoot en wordt er ook geen bos gekapt of land gebruikt.
“Wij kopen biobrandstof in voor het totaal aan transportkilometers van Dille & Kamille-vracht per zeeschip,” legt Katarin van Orshaegen, Commercial Lead GoodShipping, het systeem uit. De biobrandstof komt weliswaar niet per se terecht in het schip dat spullen voor de retailer, ze kan ook worden gebruikt door andere aangesloten schepen. “Het gaat om het aandeel CO2-vrije kilometers in het totale zeetransport. Hoe meer bedrijven zich aansluiten bij GoodShipping, hoe minder schepen er uiteindelijk op fossiele brandstof varen, hoe groter de positieve impact op het milieu.”
Voor Dille & Kamille past de samenwerking in de strategie van de keten om te inspireren tot duurzaamheid en circulair denken. “Dit is een mooie stap in het verder verduurzamen van ons bedrijf. Wij gaan de samenwerking aan voor ons totale zeevrachtvolume. Dat levert over 2020 een besparing op van circa 248 ton CO2,” zegt Algemeen Directeur Hans Geels.