Wereldwijd businessconcept
Tiger is zo’n 25 jaar geleden opgericht in Kopenhagen door de Deense moedermaatschappij Zebra. Vandaag is 70% van de groep in Zweedse handen – begin dit jaar nam de Zweedse investeerdersgroep EQT een meerderheidsbelang in Tiger – en 30% in handen van de oprichter, die nog steeds actief is in het bedrijf. De keten telt vandaag 277 winkels in 19 landen en is aan een forse expansie bezig.
“Tot nu toe bevinden zich de meeste winkels in Europa, al zijn er in Japan (Osaka en Tokio) ook twee winkels onder de naam Flying Tiger en is de groep volop bezig met plannen om in Noord-Amerika op te starten”, aldus Carl Maes, hoofd van de keten in België, die hier ruimte ziet voor een twaalftal winkels binnen de vijf jaar.
Tiger staat volgens hem voor Scandinavisch design met als voornaamste waarden creativiteit, relevantie, functionaliteit, humor en betaalbaarheid. “De vier categorieën waarin we actief zijn, zijn keuken, badkamer, kantoor en speelgoed. Denk daarbij aan hobby-artikelen, maar bijvoorbeeld ook handdoeken en binnen de categorie keuken zelfs een stukje voeding.”
HEMA uitdagen
Van de topman mag het eigenlijk niet, maar onwillekeurig moeten we toch meteen aan HEMA denken. “Als je het ergens mee moet vergelijken, is het inderdaad wel HEMA. Flying Tiger vernieuwt wel meer: elke maand presenteren we gemiddeld 300 nieuwe producten, dat is toch vrij uniek. Waar HEMA ook meer staat voor de ‘Hollandse functionele nuchterheid’, draait het bij ons wat meer om Scandinavisch design en creativiteit.”
Terwijl de Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij zijn eenheidsprijzen overigens al een tijdje heeft laten varen, kiest Tiger wel nog resoluut voor ronde prijzen. “Wij hanteren echt nog eenheidsprijzen, je vindt hier alleen ronde getallen. Bovendien genieten we dankzij schaalvoordelen van een interessante prijszetting. Maar het is niet op prijs dat we ons willen profileren, wel op dat functionele aanbod met een ludieke knipoog.”
Ook het koperspubliek van de keten is volgens Carl Maes heel ruim: “Flying Tiger is een impulsconcept, al zien we dat het wel een bestemming wordt voor vaste klanten, gaande tienermeisjes tot grootmoeders die er cadeautjes kopen. Een vergrootglas met led-lichtjes rond is bijvoorbeeld één van de producten die erg aanslaat bij oudere dames, omdat het origineel is maar toch relevant.”
Doel: nationale dekking
De eerste Belgische winkel heeft op 16 november de deuren geopend in het Wijnegem Shopping Center. De winkel kent volgens Maes al veel bijval: “We presteren nu al flink boven de verwachtingen”. De Belgische tak wordt overigens niet uitgebaat via franchise, maar is een joint venture met de moedermaatschappij. Carl Maes bezit als Belgisch hoofd 50% van de aandelen, de Deense moeder bezit de andere helft.
Hij heeft zich vooropgesteld twaalf winkels over het hele land te openen binnen de vijf jaar. “Al kunnen dat er wel enkele meer of minder zijn, veel heeft te maken met vastgoedopportuniteiten. Je moet de kansen grijpen wanneer ze zich voordoen, zo is het ook gegaan met deze eerste winkel hier in Wijnegem.”
Daarbij mikt Flying Tiger in eerste instantie op steden met meer dan 100.000 inwoners. “We plannen twee winkels in Antwerpen, twee in Brussel en verder komen steden als Luik in het vizier.” Vanaf volgende week komt ook een Belgische website online en wordt gestart met specifieke, aangepaste communicatie voor ons land.