Volgend voorjaar komt de Deense woonketen JYSK naar België, en lanceert meteen een ambitieus plan: de Denen willen zo snel mogelijk naar vijftig Belgische vestigingen.
Aanwervingen al begonnen
De Deense keten heeft momenteel al 84 winkels in Nederland en hoopt dat succes te kunnen verderzetten in ons land. “JYSK is heel populair geworden in Nederland en ik hoop dat dat in België net zo zal zijn”, zegt Frank Christant, verantwoordelijk voor België en Nederland. “Ik denk dat JYSK echt iets kan toevoegen aan de markt en iets nieuws kan bieden aan de Belgische klanten”, vervolgt hij.
Toch is Christant op zijn hoede: “Hoewel JYSK een groot bedrijf is met winkels overal ter wereld, toch weten we dat we in België nieuw zijn en de klanten gaan moeten verleiden met iets speciaals. Daarom is het cruciaal dat we de beste werknemers hebben: we zijn dan ook al begonnen met de aanwervingsprocedures.”
De eerste JYSK-winkel opende in 1979 de deuren, en sindsdien breidde de keten gestaag uit. Momenteel zit JYSK aan 2340 winkels in 41 landen (inclusief Duitsland en Oostenrijk, waar de winkels simpelweg “Deense beddenwinkel” heten). België is zo een van de laatste EU-landen die in het Deense imperium wordt opgenomen. De overkoepelende Lars Larsen Group, die ook meubelketens als Bolia.com en ILVA in de portefeuille heeft, bereikte vorig jaar een omzet van 3,1 miljard euro.