In de herfst van dit jaar worden alle Duitse vestigingen van Jysk, die daar Dänisches Bettenlager heten, omgedoopt tot Jysk. Eerder deed de Deense woonwinkelketen al hetzelfde in Oostenrijk.
Naar één globaal merk
Jysk is al sinds 1984 actief in Duitsland. Van bij het begin kennen de Duitsers de winkelketen als Dänisches Bettenlager, maar daar komt binnenkort verandering in. Nog deze herfst zullen alle 1.000 filialen hernoemd worden naar Jysk.
“Dit is iets waar we al heel lang aan werken zonder een specifiek tijdschema te hanteren. Dat hebben we nu wel, en dat betekent dat we klanten, medewerkers en partners kunnen informeren dat de verandering in het najaar van 2021 zal plaatsvinden ”, zegt CEO Jan Bøgh.
In oktober vorig jaar voltooide het Deense bedrijf de eerste fase van de naamswijziging, toen 88 Oostenrijkse winkels hun naam veranderden van Dänisches Bettenlager in Jysk. De naamswijziging ging gepaard met nieuwe concepten, gerenoveerde winkels en nieuwe producten. “Dit werd goed ontvangen door klanten in Oostenrijk en we zagen een aanzienlijke omzetstijging voordat de winkels helaas moesten sluiten vanwege het coronavirus ”, zegt Bøgh.
De positieve ervaringen in Oostenrijk gecombineerd met de evidente voordelen die één geïntegreerd merk biedt, zijn de belangrijkste redenen voor de naamswijziging in Duitsland. “Onze focus op Scandinavisch geïnspireerde ontwerpen en nieuwe concepten is zeer goed ontvangen in de landen die voorheen vanuit Duitsland werden aangestuurd”. Naast Oostenrijk gaat het om Italië, Frankrijk, Spanje, Zwitserland en Portugal. “Daarom zijn wij van mening dat het grote voordelen heeft om de naam, het concept en het assortiment zo snel mogelijk te verenigen.” Ook op het vlak van marketing biedt één merk uiteraard heel wat voordelen.