De Scandinavische woonwinkelketen Jysk zet zijn expansie verder en bereikte vorig boekjaar een nieuwe recordomzet. Komend jaar wil het bedrijf blijven investeren en werk maken van de integratie van zusterbedrijf Dänisches Bettenlager.
Nieuwe winkels en meer klanten
Jysk opende afgelopen jaar 96 nieuwe winkels en zag zijn aantal klanten met 3,5 miljoen stijgen. Dat resulteerde in een nieuwe recordomzet van 2,35 miljard euro over het gebroken boekjaar 2018-2019, een stijging met 9% tegenover een jaar eerder. “Over het algemeen ben ik behoorlijk tevreden. De omzet is met 9% gestegen, ondanks het feit dat de wisselkoersen lichtjes in ons nadeel speelden. Tegelijkertijd hebben we aangetoond dat we nog steeds veel nieuwe klanten kunnen aantrekken, zowel in onze winkels als online”, zei CEO Jan Bøgh in een persbericht.
De woonwinkel haalt nu 7% van de totale omzet online: volgens Bøgh is het vermogen om zowel de fysieke winkels als de online activiteiten te ontwikkelen de verklaring voor het succes van de keten. “We hebben geïnvesteerd en blijven veel investeren om het voor klanten gemakkelijk te maken om te schakelen tussen fysieke winkels en online.”
Fusie
Het komende boekjaar zal er veel aandacht gaan naar de fusie tussen de bedrijfsonderdelen Jysk Nordic en Dänisches Bettenlager, de zustermaatschappij die vestigingen heeft in onder andere Oostenrijk en Duitsland. Sinds 1 september zijn beide eenheden samengevoegd onder de oorspronkelijke naam, met Bøgh als topman.
Naast de twee genoemde bedrijfsonderdelen bestaat Jysk Group ook nog uit Jysk Franchise, dat meer dan 160 winkels uitbaat in 23 landen. De gerapporteerde cijfers in dit artikel hebben enkel betrekking op Jysk Nordic. Omzet en resultaat voor de hele groep worden in november gepubliceerd.