De Britse doe-het-zelfgroep Kingfisher zag zijn nettowinst in zijn voorbije boekjaar met ruim 20% dalen als gevolg van de herstructurering in eigen land en een zwakke verkoop in Frankrijk.
Lichte omzetgroei
Eerst het goede nieuws: Kingfisher ‑ eigenaar van de Britse ketens B&Q en Screwfix en de Franse ketens Castorama en Brico Depot ‑ zag zijn omzet in zijn gebroken boekjaar 2017-2018 stijgen met 3,8% tot 11,66 miljard pond, omgerekend zo’n 12,5 miljard euro. Screwfix, dat zich vooral tot professionals richt, en de Poolse divisie (+5,3%) waren in goeie doen. In Frankrijk zakte de verkoop echter 3,5% (Brico Depot heeft het daar iets lastiger dan Castorama). In het Verenigd Koninkrijk zag B&Q zijn omzet met 2,8% teruglopen doordat de consumenten als gevolg van de huidige transformatie te vaak met lege rekken werden geconfronteerd.
De operationele winst zakte van 773 naar 685 miljoen pond terwijl de nettowinst een duik nam van 20,5% tot 485 miljoen pond (ca. 550 miljoen euro). Dat is een gevolg van het vijfjarenplan dat Kingfisher twee jaar geleden opstartte en dat de kosten moet reduceren door het productgamma, de inkoop en de IT-systemen binnen de groep maximaal op elkaar af te stemmen.
“Je kan nu eenmaal geen grote transformatie doorvoeren zonder een paar eieren te breken”, zei Véronique Laury, de Française die twee jaar geleden CEO werd van Kingfisher. Wel ziet ze dat de eerste veranderingen effect sorteren. Over het huidige boekjaar heeft het management gemengde gevoelens: de Brexit zorgt voor onzekerheid in het thuisland, in Frankrijk zal de handel “volatiel maar bemoedigend” zijn omdat de Franse doe-het-zelfmarkt opnieuw lichte groei vertoont.