De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.
Vizier op Europa
De vestiging van een kantoor in Milaan is tekenend voor de Europese uitbreidingsdrift van JD.com. Het bedrijf wil zo goed als zeker gauw naar nog meer Europese landen uitbreiden: bij de recente opening van het kantoor in het Franse Parijs liet het bedrijf al weten de mogelijkheden te bestuderen voor geschikte locaties in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
De Chinese webwinkel bestaat sinds 1998 en is op de beurs ondertussen bijna 47 miljard euro waard. In totaal telt JD.com meer dan 150.000 werknemers wereldwijd. Tot de belangrijkste investeerders van de webwinkel behoren de Amerikaanse supermarktketen Walmart (11%) en technologiebedrijven Tencent en Google. Om te mogen participeren in de internationale uitbreiding investeerde Google al 550 miljoen dollar (480 miljoen euro) in het bedrijf. Op de eigen markt biedt de e-retailer voornamelijk producten aan zoals smartphones, laptops, cosmetica, voeding en vliegtickets.
Door in te zetten op de Europese markt komt JD.com in hetzelfde vaarwater terecht als Amazon, momenteel de marktleider. In tegenstelling tot Amazon is JD.com wel eigenaar van het eigen logistieke netwerk, wat inhoudt dat de Chinese webwinkel zelf een netwerk van magazijnen zal aanleggen in Europa. Voor de levering aan huis zou het bedrijf wel willen samenwerken door lokale partnerships te sluiten.