Interieurwinkelketen Casa krijgt 69,5 miljoen euro toestopt van de eigenaar, de familie Blokker. De verlieslatende retailer werkt aan een ommekeer en voltooit dit jaar zijn ingrijpend strategisch plan 20.20.
Volwaardige omnichannelstrategie
Casa International heeft zijn hoofdzetel in het Belgische Olen en is met meer dan 500 winkels actief in elf landen: naast de Benelux ook in Aruba, Frankrijk, Italië, Marokko, Oostenrijk, Portugal, Spanje en Zwitserland. Het bedrijf is echter al vijf jaar verlieslatend: in 2018 was er een nettoverlies van 19 miljoen euro op een omzet van 174 miljoen euro. Om de retailer financieel gezonder te maken en het vertrouwen van leveranciers terug te winnen, brengt de familie Blokker nu 69,5 miljoen euro in, meldt De Tijd.
Casa was drie jaar geleden al gestart met een ingrijpend strategisch plan 20.20, dat het bedrijf weer toekomstbestendig moet maken. Eén onderdeel van dat plan was een reorganisatie van de logistieke activiteiten, met als mijlpaal de opening van een nieuw distributiecentrum in Olen in 2018. Een ander onderdeel was het implementeren van een volwaardige omnichannelstrategie, met een webshop, een afhaalsysteem en thuislevering. Vorige zomer haalde Casa 2% van zijn omzet uit e-commerce en sindsdien wordt het online assortiment verder uitgebreid.
Tot slot vernieuwde de retailer ook zijn winkels, collecties en communicatie. De nieuwe huisstijl komt tot zijn recht in de flagshipstores die Casa vorig jaar opende, onder andere in Antwerpen, Barcelona, Rome en Utrecht. De focus ligt nu op het verder vernieuwen van het winkelpark en het uitbouwen van de omnichannelactiviteiten, vertelde CEO Giane Van Landuyt recent in een interview met RetailDetail.