(update) Het Nederlands moederbedrijf van Bruynzeel Keukens, DKG, wil zijn acht Belgische winkels van de hand doen. Tegen eind dit jaar moet de verkoop afgerond zijn.
41 banen bedreigd
Bruynzeel Keukens heeft momenteel toonzalen in Lochristi, Namen, Oostende, Roeselare, Sint-Pieters-Leeuw, Sint-Genesius-Rode, Sint-Stevens-Woluwe en Wommelgem. Die staan sinds gisteren allemaal zelf in de etalage. Het Nederlandse moederbedrijf DKG heeft zijn 41 Belgische medewerkers gisteren van de “intentie tot verkoop” op de hoogte gebracht.
Aan persbureau Belga meldde de Nederlandse bedrijfswoordvoerster Helen van Trierum dat de werknemers “geschrokken” waren toen ze het nieuws vernamen. Ze benadrukt wel dat er voorlopig nog niemand op straat staat en dat het de bedoeling is de werkgelegenheid zo veel mogelijk te behouden. De toonzalen gaan vandaag ook gewoon open en voor de klanten verandert er vooralsnog niets. Intussen zijn al “oriënterende gesprekken” met potentiële overnemers opgestart: “We hopen ze tegen het eind van het jaar tot een goed eind te hebben gebracht.”
“Strategische keuze voor private label”
De terugtrekking maakt deel uit van een strategische verandering, meldt de groep in een persbericht. “DKG ziet groeimogelijkheden in de Belgische keukenmarkt. Om dit te realiseren, zal DKG het aantal merken en distributiekanalen in deze markt reduceren”, klinkt het. DKG zal daarbij “in eerste instantie alleen met DKG Keukens (private label) in de Belgische markt actief zijn. De keukens worden onder private label aangeboden aan keukendealers en overige retailkanalen.”
Behalve Bruynzeel Keukens, dat een kleine veertig vestigingen telt in Nederland, produceert DKG ook het merk Keller Keukens (dat via tientallen zelfstandige dealers wordt verkocht) en is het met DKG Keukens actief op de private label-markt. De keukenfabriek zelf staat in het Nederlandse Bergen op Zoom. De jaaromzet van DKG bedraagt circa 175 miljoen euro en er werken ruim 750 mensen bij de keukenspecialist.