De naam Blokker verdwijnt uit de Belgische winkelstraten: Mirage Retail Group verkoopt de 123 winkels in België en Luxemburg aan Dutch Retail Groep. Ze worden de komende maanden omgebouwd tot de discountformule Mega World.
“Maatregelen waren onvermijdelijk”
Alle winkels blijven open: overnemer Dirk Bron, een ervaren retailondernemer, bouwt ze snel om naar een discountformule op basis van partijenhandel. De overname biedt Mega World onmiddellijk landelijke dekking in België en aanwezigheid in Luxemburg.
Michiel Witteveen, CEO van Mirage Retail Group: “In de laatste vijf jaren hebben de omzet en resultaten van de Blokkerwinkels in België en Luxemburg door de moeilijke marktomstandigheden in beide landen sterk onder druk gestaan. Ondanks vele maatregelen en interventies zijn we er niet in geslaagd om deze ontwikkelingen te keren. Ongewijzigd verder gaan was door de opgelopen verliezen niet mogelijk en ingrijpende maatregelen waren onvermijdelijk.”
“Kansen voor Mega World”
“De overname van de winkels van Blokker België door Dutch Retail Groep en de ombouw naar een kansrijke discountformule Mega World biedt vele voordelen voor de continuïteit van de winkels en voor de medewerkers. Door de verkoop van Blokker België kan het management van Blokker Nederland zich volledig concentreren op de verdere verbetering van de performance van Blokker in Nederland”, vervolgt Witteveen.
Bron zelf ziet het zo: “Ik ben erg ingenomen met de overname van een goed gespreid winkelnetwerk van Blokker in België en Luxemburg met ervaren medewerkers. Wij gaan in de komende maanden hard aan de slag met de ombouw van de winkels naar de nieuwe discountwinkelketen ‘Mega World’. Ik zie goede kansen voor de discountketen in de Belgische markt en verheug mij op de samenwerking met het team van Blokker België. Alle winkels blijven open en ik heb er vertrouwen in dat de nieuwe formule zich kan ontwikkelen tot een gezond en winstgevend bedrijf”.
Geen verrassing
De beslissing komt niet echt als een verrassing en was eigenlijk op 30 januari al verwacht. De problemen van Blokker België zijn gekend: het bedrijf is al jaren verlieslatend, volgens vakbondsbronnen zouden slechts zes tot acht van de resterende 123 winkels rendabel zijn.
De retailer slaagde er nooit in een antwoord te vinden op de opkomst van e-commerce en van nieuwe, slagkrachtige concurrenten zoals Action. De cijfers gingen sterk achteruit: vorig jaar daalde de omzet met wel 30% tot 60 miljoen euro. Dat is zelfs de helft minder dan in 2011, schrijft De Tijd. Het operationeel verlies liep op tot 4,6 miljoen euro. Er was dan ook geen budget om te innoveren – als er al een visie was. Daardoor zit Blokker in België opgescheept met te veel winkels die sterk verouderd zijn en niet aansluiten bij de huidige consumentenverwachtingen. De onlinetrein heeft de retailer compleet gemist.
Nieuw concept kon niet baten
Een eerste grote herstructurering in 2017 leidde al tot de sluiting van 63 winkels en het verlies van meer dan 230 banen, maar kon het tij niet keren. Op zoek naar een relevante strategie opende de keten in juni vorig jaar in Leuven bij wijze van test een compacte stadswinkel volgens een nieuw concept, met de focus op categorieën als koken en bakken, eten en tafelen, wonen en decoratie. Maar ook die nieuwe aanpak kreeg geen vervolg.
In de loop van 2019 benadrukten zowel eigenaar Michiel Witteveen als algemeen directeur België Geert Kampschoër verschillende keren dat Blokker in België zou blijven. Verhalen over een mogelijke exit deden ze af als ‘onzin’. De twijfel konden ze nooit wegnemen, en die bleek nu ook terecht…