Online goed voor 4% totale omzet
Vorig jaar hebben de winkelketens binnen het concern die beschikken over een eigen webshop bijna 4% van hun totale omzet via online transacties gerealiseerd. Vooral de webshops in de sector Speelgoed (+17%), Wonen & Tuin (19%) en Huishoud – met name de webwinkels blokker.nl, marskramer.nl en cookandco.nl – tekende sterke groei op: die laatste categorie kende zelfs een online omzettoename van 26%.
Toch bezweert Blokker dat “de sterke groei van de online aankopen niet betekent dat de fysieke winkels relatief minder belangrijk zijn geworden“: in een persbericht stelt de groep immers dat “de klant zich in toenemende mate online wil oriënteren, vervolgens het product in de winkel zien en vastpakken, online bestellen en dan weer het bestelde product in een winkel naar keuze ophalen.” 31 procent van de online aankopen werd immers in de winkel opgehaald.
Mobiel kent zeer snelle opmars
Dit omnichannelwinkelen zal volgens het concern alleen maar verder toenemen door “de snelle adoptie van mobiel en tablets”. De webshop van Blokker zag in 2013 het aantal bezoekers via tablet toenemen met 127% en via smartphone met 119%. Op blokker.nl werd in 2013 al 18,5 procent van de omzet gerealiseerd door aankopen via mobiele toestellen (vorig jaar 11%).
Roland Palmer, voorzitter van de raad van bestuur, was “tevreden dat wij opnieuw een snellere online omzetgroei laten zien dan de gemiddelde marktgroei. Onze doelstelling is om uiterlijk in 2017 een online omzet van 300 miljoen euro te realiseren. Onze strategie kent drie kernpunten: een versnelde groei van de huidige webshops, de ontwikkeling van nieuwe webshops voor onze winkelformules en mogelijke acquisities.”